پژوهش بررسی میزان کودک آزاری مادران شاغل و غیر شاغل در دختران مقطع دبیرستان

دسته: روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 32 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 13

دانلود کنید!

  • پژوهش بررسی میزان کودک آزاری مادران شاغل و غیر شاغل در دختران مقطع دبیرستان
  • بررسی میزان کودک آزاری مادران شاغل
  • مادران شاغل و غیر شاغل در دختران مقطع دبیرستان
  • پژوهش بررسی میزان کودک آزاری مادران شاغل و غیر شاغل در دختران مقطع دبیرستان

پژوهش بررسی میزان کودک آزاری مادران شاغل و غیر شاغل در دختران مقطع دبیرستان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان کودک آزاری مادران شاغل و غیر شاغل در دختران مقطع راهنمایی می باشد. جامعه آمار یاین پژوهش را کلیه مادران شاغل و غیر شاغل تشکیل میدهند که از بین آنان 60 نفر به عنوان نمونه پژوهش استفاده شده است. برای بررسی داده ها از پرسشنامه کودک آزاری کیس استفاده شده است که نتایج در نرم افزار spss و با استفاده از تحلیل واریانس چند راهه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون نشان داد افرادی که شاغل هستند میزان کودک آزاری بالاتری دارند و همچنین این افراد بیشتر کودک آزاری غفلت را نسبت به فرزندان خود نشان میدهند.

کلمات کلیدی: کودک آزاری-شاغل-غیر شاغل-مقطع راهنمایی

مقدمه

مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی کودک آزاری عبارت است از آسیب یا تهدید سلامت جسم، روان و یا رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند (آقابیگلویی و همکاران، 1380). بدرفتاری با کودک اصطلاحی است که برای توصیف شیوه هایی که کودکان ممکن است به وسیله بزرگسالان مورد بدرفتاری قرار گیرند استفاده می شود و رفتاری به سوی شخص دیگر است که خارج از هنجارهای رفتار است و علت خطر اساسی آسیب فیزیکی یا هیجانی به کودک می باشد. بدرفتاری با کودک به چهار مقوله اصلی تقسیم می شود سوء استفاده جنسی، سوء استفاده فیزیکی، آزار روان شناختی و غفلت (دی و همکاران، 2006).

بدرفتاری با کودک در همه کشورها و فرهنگ ها اتفاق می افتد و معمولاً از تعامل بین چندین عامل خطر از قبیل افسردگی والدین، استرس، انزوای اجتماعی ایجاد می شود. غفلت شایع ترین شکل بدرفتاری در آمریکاست که به علت دانش ناکافی درباره تربیت است. اما غفلت عمدی نادر است (دوبوتیز و بنت [1] ، 2007).

کودک آزاری حداقل ناخوشایند و در بدترین حالت کشنده اس ت و بیشتر اثرات زیان بار روان شناختی و گاهی اوقات جسمانی را ایجاد می کند. همه­گیر شناسی مشکل بستگی به تعریف کودک آزاری دارد اما کمتر از آنچه که اتفاق می افتد گزارش می شود. بیشتر موارد در خانواده به وسیله والدین یا مراقب اولیه روی می دهد به استثنای سوء رفتار جنسی که به طور برابر توسط افراد آشنا و غریبه روی می دهد. مطالعه می چاهال و کاوسون [2] (2005) در زمینه شیوع کودک آزاری، کودک آزاری فیزیکی را 7 درصد، آزار هیجانی 6 درصد، فقدان مراقبت 6 درصد، فقدان نظارت 5 درصد و آزار جنسی را 11 درصد گزارش کرده است. عوامل متعددی با کودک آزاری در ارتباط است که می توان به عوامل اجتماعی و خانوادگی اشاره کرد. در خانواده های تک والدی یا در خانواده هایی که هر دو والد از بیماری روانی یا مصرف مواد و الکل رنج می برند و همچنین در خانواده هایی که خشونت بین والدین وجود دارد شیوع کودک آزاری بیشتر است. والدین آزارگر معمولاً در کودکی مورد آزار قرار گرفته اند و تحقیقات در دو دهه گذشته از ارتباط بین کودک آزاری و مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب، مصرف مواد، خشم، گسیختگی (تجزیه)، اعتماد به نفس پایین و خودکشی حمایت می کند (گلاسر [3] ، 2005).

3- Day

1 -May- Chahal & Cawson

2- Glaser

دانلود کنید!