مقاله انواع هوش و آزمون های هوشی

دسته: پژوهش

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 62 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 101

دانلود کنید!

  • دانلود مقاله انواع هوش
  • آزمون های هوشی
  • مقاله انواع هوش و آزمون های هوشی

مقدمه

1- هوش چیست؟

2- تعریف هوش

3- انواع تعریف هوش

4- تاریخچه مطالعات مربوط به هوش

5- ارزشیابی هوش

6- ارزشیابی هنجاری و میزان کردن

7- هوش و سازگاری زیستی

8- مقام هوش در سازمان ذهنی

9- ماهیت سازگار کننده هوش

10- استقلال یا اشتقاقات مستقیم

11- حرکات کورمالی (آزمایش و خطا)

12- تاریخچه آزمون های هوش

13- اعتبار آزمون

14- کیفیت و چگونگی آزمون های هوش

15- آزمون های هوشی

16- عملکرد هوشی و ظرفیت هوشی

17- طرز اجرای آزمون هوش استانفورد – بینه

18- اندازه گیری بهره هوشی بوسیله آزمون استانفورد – بینه

19- پایایی آزمون

20- عوامل تعیین کننده رشد هوش کودک کدامند؟

21-آیا می توان رابطه بین هوش والدین و کودکان برقرار کرد یا برعکس

22- سهم عاطفه در رشد کودک چقدر است؟

23- فعالیت ذهنی، حسی و حرکتی و پیدایش هوش در کودک

24- عوامل ژنتیکی و سرشتی

25- فقر محیطی و تاثیر محیط بر کودک

26- انزوای اجتماعی و رشد شناختی

27- تفسیر تفاوتهای نژادی و طبقه اجتماعی در عملکرد شناختی

28- کاربرد هوش و استعداد

29- رابطه هوش و استعداد

30- سنجش هوش و استعداد

31- سؤال اساسی درباره علت هوش انسان

32- هوش ماشینی و هوش انسانی

33- هوش هیجانی را بشناسیم

34- مؤلفه های هوش هیجانی

35- هوش مصنوعی چیست؟

36- تاریخ هوش مصنوعی

37- افق های هوش مصنوعی

38– برای افزایش هوش

39- چگونه هوشی دارید؟

40- هیجانی هوش

41- هیجانی هوش علمی و هوش عاطفی

منابع و مؤاخذ:

مقدمه

پدیده هوش بارزترین فعالیت توان ذهنی در بشر می باشد که قدرت سازگاری او را در محیط میسر می سازد.

از نظر فیزیولوژی: هوش پدیده ای است که در اثر فعالیت یافته های قشر خارجی مغز آشکار می گردد و از نظر روانی نقش انطباقی و سازگاری موجود را با شرایط محیطی و زیستی خود بر عهده دارد.

اساس انتقال آن وسیله توارث و از راه ژن ها است ولی عوامل تربیتی در شکوفا شدن آن نقش دارد …

27- تفسیر تفاوتهای نژادی و طبقه اجتماعی در علکرد شناختی

برای توضیح درباره تاثیر تفاوت های قومی و طبقه اجتماعی در عملکرد هوشی سه دلیل عمده ذکر شده است:

1- در دیدگاه اول بر نامناسب بودن آزمون ها برای کودکان طبقه پایین و کودکان گروه های اقلیت تاکید می شود.

2- در دیدگاه دوم بر عوامل ژنتیکی تاکید می شود.

3- در دیدگاه سوم به عوامل محیطی اهمیت داده می شود.

سوداری آزمون و هوشبهر – طرفداران دیدگاه نخست چنین استدلال می کنند که بیشتر آزمون های هوش برای گروه های اقلیت میزان نشده اند و دیگر این که ماده آزمون های مربوط به آزمون های فوق، مقیاس صحیحی برای ارزشیابی توانایی سازگاری یا توانایی مساله گشایی در شرایطی که در آن کودکان طبقه پایین و بعضی گروه های قومی زندگی می کنند محسوب نمی شود.

محتوای آزمون های هوش معمولی تا اندازه ای با زبان، واژگان، تجربه و ارزش های طبقه متوسط سفید پوست قرابت دارد. با این حال، ارزشیابی و پرداختن به موضوع سوگیری محتوای آزمون دشوارتر از آن است که در ظاهر پیداست.

به تازگی در یک مطالعه (سندووال و میلی، 1980) برای تعیین میزان سوگیری آزمون دانشجویان سیاهپوست، اسپانیولی، و انگلیسی از روی پرسشهای آزمون هوشبهر که به آنان داده شد، درجه بندی شدند.

نه تنها درباره اینکه کدام ماده آزمون ها سودار بودند، توافقی وجود نداشت، بلکه عجیب تر از همه اینکه آن ماده آزمون هایی را که به عنوان ماده آزمون های سودار تعیین کرده بودیم همه کودکان گروه اقلیت پاسخ گفتند. از طرفی تلاش برای کنترل سوگسری هم در آزمون و هم در شرایط برگزاری آزمون موفقیت آمیز نبوده و بعضی از راه حل های پیشنهاد شده بیش از حد ساده به نظر می رسند.

اگر فرض را بر این بگذاریم که ماده آزمون ها نامناسبند راه حل معقول این نخواهد بود که برای از بین بردن این قبیل سوگیری های فرهنگی بیاییم هنجارهای پست تری را برای سیاهان براساس عملکرد گروه های وسیعی از آنان در یک آزمون معیار همچون آزمون استانفورد – بینه تهیه کنیم و یا این ماده آزمون های سودار را به لهجه سیاهان برگردانیم.

دانلود کنید!