پیشینه ومبانی نظری تحقیق کنترل عواطف (فصل دوم مقاله)

پیشینه ومبانی نظری تحقیق کنترل عواطف (فصل دوم مقاله)

دسته: علوم انسانی

بازدید: 1 بار

فرمت فایل: docx

حجم فایل: 88 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 41

دانلود کنید!

  • پیشینه ومبانی نظری تحقیق کنترل عواطف (فصل دوم مقاله)
  • پیشینه ومبانی نظری کنترل عواطف (فصل دوم مقاله)
  • پیشینه ومبانی نظری تحقیق کنترل عواطف (فصل دوم مقاله)

پیشینه ومبانی نظری تحقیق کنترل عواطف (فصل دوم مقاله)

توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع: دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

معمولاً پاسخ مردم به این که عواطف چیست، این است که عواطف یعنی احساس محبت و علاقه و بروز آن احساس نسبت به شخص دیگر. گاهی هم می شنویم که می گویند: فلانی آدم عاطفی است. و منظورشان این است که فلانی آدم لطیف و حساس و پرمحبتی است. درمجموع وقتی صحبت از عواطف می شود بلافاصله حالت احساسی خوشایندی از جنس عشق و محبت به ذهن متبادر می شود (احمدی، 1385).

معمولاً هیجان و عواطف نیز از نظر علوم رفتاری یکسان یا نزدیک به هم معنی شده اند. هیجان، واکنش احساسی پیچیده ای است مرکب از یک عده تغییرات فیزیولوژیک که در تغییرات بدنی که مقدمه اعمال آشکارند، ظاهر می شود. پس هیجان یاعاطفه نوعی واکنش است. یعنی نوعی رفتار و جنبه احساسی دارد یعنی ناشی از یک حس و ادراک آن است. از آنجا که احساس در انسان ها دارای جنبه های خوشایند یا ناخوشایند است. پس عواطف و هیجان ها که رفتارهای ناشی از احساس های انسان است. خود دارای جنبه های خوشایند و ناخوشایند می باشد. بنابراین تصور این که عواطف تنها دارای بار خوشایند است، درست نیست. با چند مثال از هیجان ها و عواطف به اثر آن ها در زندگی می پردازیم. حالت هایی مثل غم، شادی، خشم، عصبانیت، ترس، اضطراب، افسردگی همگی حالت های عاطفی یا هیجانی است که به نوعی عکس العمل رفتاری را نیز با خود دارد (ایمانی و مهترپور، 1390).

شیوه های بروز عواطف در افراد، گوناگون است و تحت تاثیر یادگیری و زمینه های زیستی و ارثی قرار می گیرد. اما آنچه قطعیت دارد این است که رفتارهای عاطفی بیشتر متاثر از الگوهای محیطی است و چون این رفتارها جنبه یادگیری دارد، بنابراین می توان برنامه هایی برای آموزش ایجاد تعادل و هماهنگی در بروز عواطف در نظر گرفت و به این ترتیب بطور غیرمستقیم به کودکان کمک کرد تا عواطف خود را به نحو درست بروز دهند. عده ای فکر می کنند که تسلط بر رفتار عاطفی یعنی کوشش برای سرپوش گذاشتن برآن و بروز ندادن آن ها؛ که این تصور نادرست است و باید به فکر ایجاد محیط هایی باشیم تا در آن فرزندان ما بطور غیرمستقیم و با یادگیری از الگوهای سالم در اطراف خود بتوانند عواطف خود را به درستی و به اندازه لازم نشان دهند. اصولاً نشان دادن عواطف چه عواطف خوشایند چه عواطف ناخوشایند برای سلامتی، بقا و ارتباط سالم بین انسان ها ضروری است (احمدی، 1385).

2-2-2- ویژگی های رشد عاطفی نوجوان

رشد عاطفی نوجوان ویژگی های خاصی دارد که عبارتند از:

1- هیجان و عواطف تند و شدید

2- نوجوان از محرّک های هیجانی به سرعت متأثر می شود که دلیل آن نامتعادل شدن ترشّحات غدد داخلی و تغییر گرایش او نسبت به محیط است که از یک سو، نمی خواهدو نمی تواند واکنش های کودکی را از خود نشان دهد و از سوی دیگر، هنوز نمی تواند کاملاً با وضع موجود سازش یابد و واکنش مطلوب اطرافیان را نشان دهد. از این رو، وقتی به رفتار او انتقاد می شود سریع ناراحت و غمگین می شود.

3- گاهی در تعبیر و بیان عواطف خویش دچار تردید می شود و حتی به دلیل نگرانی از انتقاد و سرزنش مردم، آن ها را آشکار نمی کند. به این دلیل، در خود فرو می رود، به توهّمات پناه می برد، از مردم کناره می گیرد و گاهی از ناسازگاری امیال با واقعیات ناامید می شود.

4- واکنش های هیجانی و عاطفی نوجوان ناپایدار است که دلیل این ناپایداری در دو چیز می باشد: الف. تغییر در ترشحات غدد درون ریز که موجب تحریک عاطفی بیش تر او می شود. و ب. تغییرات رشدی خاص دوران بلوغ و تردیدهای اجتماعی که تنش عاطفی نوجوان را افزایش می دهد.

5- به دلیل آن که نوجوان تجربه بزرگ سالان را ندارد، در نحوه اظهار پاسخ های هیجانی و عاطفی نمی تواند سنجیده عمل کند; مثلاً، نمی داند محبت خودراچگونه به جنس مخالف نشان دهد (فتحی آشتیانی، 1391).

2-2-3- انواع عواطف در دوره نوجوانی

عواطف در دوره نوجوانی به امور خاصی تعلّق می گیرد که شاید در ابتدای امر متناقض به نظر برسند؛ مثل ترس و خشم که نوجوان از طرفی می ترسد و از طرف دیگر خشم می کند.

الف ترس: برخی تحقیقات نشان می دهد که نوجوان در اوایل بلوغ هنوز برخی ترس های کودکی را دارد؛ مثل ترس از اشباح که به تدریج، این ترس ها را از خود دور می کند. موضوع ترس در نوجوانی ممکن است این موارد باشد:

1- ترس های مدرسه ای؛ مثل ترس از امتحان، کوتاهی در انجام تکالیف، تمسخر و استهزای معلمان و هم کلاسان و اجبار به شرکت در بحث گروهی و سخنرانی؛

2- ترس های بهداشتی که به شکل ترس از حوادث ناگهانی، مصیبت ها، بیماری و مرگ ظاهر می شود؛

3- ترس های خانوادگی که هنگام بیماری افراد خانواده یا مشاجره آن ها مشاهده می شود؛

4- ترس های اقتصادی که از پایین آمدن سقف اقتصادی خانواده ناشی می شود؛

5- ترس های اخلاقی که به صورت احساس گناه در هنگام خطا و اشتباه ظاهر می شود؛

6- ترس های جنسی که ناشی از نگرانی کیفیّت ارتباط با جنس مخالف واختلال احتمالی کارکرد اعضای تناسلی اومی باشد (رحمتی، 1390).

نمودها و مظاهر ترس: الف) – اضطراب و دلواپسی که معمولا علت آن روشن نیست؛

ب) – کم رویی که با ترس از وضع موجود در محیط همراه است و از توجه نوجوان به خویش ناشی می شود؛

ج) – پریشانی که با ترس همراه است و هنگام نومیدی و نیافتن راه گریز از وضع موجود، پیدا می شود و همچنین ترس از استهزای دیگران یا افراط در تعریف و تمجید که او را پریشان می کند؛

د) – افسردگی که غالباً نتیجه یادآوری ناکامی ها، شکست ها و غم خوردن های پیشین است (شعاری نژاد، 1386)

ب – خشم: عوامل خشم در نوجوان عبارت است از:

1- به تعویق انداختن: او اگر نتواند در فعالیتی که انجام می دهد موفق شود یا او را از گفت وگو، خواب یا غذا منع کنند و کارش را به تعویق اندازند؛

2- احساس ستم و محرومیت: وقتی از اعضای خانواده، معلم یا دوستان نسبت به خود ستمی احساس نماید یا دیگران به نزدیکان او ظلمی کنند؛

3- تعدی به حریم و مقدسات فرد: مثل این که کسی به خط و فکر و دین نوجوان توهین کند؛

4- وضع مزاجی: مزاج نوجوان از عوامل طبیعی خارجی متاثر می شود؛ مثلاً اگر باد تند بوزد یا گرما شدید باشد یا دیر به ماشین برسد خشمگین می شود (رستمی، 1390).

Emotion

دانلود کنید!