مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی هوشی (فصل دوم تحقیق)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی هوشی (فصل دوم تحقیق)

دسته: علوم انسانی

بازدید: 1 بار

فرمت فایل: docx

حجم فایل: 54 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 15

دانلود کنید!

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی هوشی (فصل دوم تحقیق)
  • مبانی نظری و پیشینه کم توانی هوشی (فصل دوم تحقیق)
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی هوشی (فصل دوم تحقیق)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کم توانی هوشی (فصل دوم تحقیق)

توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع: دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

کم توانی هوشی بیماری نیست؛ بلکه حاصل یک فرایند بیمارگونه در مغز و با محدودیت در کارکرد هوشی و انطباقی است. علت آن غالباً نامشخص می ماند و پیامدهای کم توانی هوشی در مشکلات بیمار در کارکرد هوشی و مهارت های زندگی تظاهر می کند. والدینی که باید با مشکلات یک کودک مبتلا به معلولیت شدید مقابله کنند، با دو بحران مواجه می باشند: اولین بحران مرگ سمبولیک کودک است که برایشان اتفاق افتاده است. والدینی که در انتظار تولد کودکی می باشند، به صورت اجتناب ناپذیر درباره کودکی که هنوز متولد نشده است، فکر می کنند. آنها هدف هایی نظیر موفقیت ها، تحصیلات و امنیت مالی برای کودک خود در نظر می گیرند. اینگونه والدین پس از مرگ سمبولیک کودک، از بر باد رفتن آرزوها و رویاهایشان دچار رنج می شوند. بحران دوم که در واقع با بحران اول متفاوت است، مساله مراقبت های روزانه از کودک استثنایی می باشد. این اندیشه که کودک فرآیند طبیعی رشد را طی نخواهد کرد و نخواهد توانست به بزرگسالی مستقل تبدیل شود، بر دوش والدین سنگینی می کند بنابراین برخی از خانواده ها قادرند خود را با مشکل داشتن کودکی که دچار کم توانی هوشیاست تطبیق دهند در حالی که دیگران دچار آشفتگی می شوند (کرک و کالاگ، 1993 به نقل از کجباف، 1377).

مفهوم کم توانی هوشی (عقب ماندگی ذهنی) از دیدگاه متحولی پیاژه

حرکتی که در تشخیص کم توانی هوشی از حدود سال 1940 آغاز شده و همچنان ادامه دارد براساس نظریه متحولی پیاژه و همکار برجسته او اینهلدر است که با تحقیقات و پژوهش های مستمر، پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است. در این نظریه دو مفهوم اساس کار قرار گرفته: تثبیت و چسبندگی. وقتی که وضع عقلی یک کودک کم توان هوشیرا به کمک آزمون های عملیاتی تعیین می کنیم نشان داده می شود که این کودک، بی چون و چرا در مرحله ای از تحول، تثبیت شده است به دلیل اینکه تست های غیرعملیاتی زیربنای تحولی و مرحله ای ندارند، این واقعیت را نشان می دهند. بر پایه استفاده از الگوی تحولی در تشخیص کم توانی هوشیکه نخستین بار توسط همکار برجسته پیاژه، اینهلدر تحقق پذیرفت، تحول روانی در کم توان هوشیعمیق در پایان دوره حسی- حرکتی، کم توان هوشیشدید و نیمه شدید در دوره پیش عملیاتی و کم توانان هوشیخفیف در دوره عملیات عینی متوقف می شود (رابینسون و رابینسون، 1975 به نقل از کجباف، 1377).

تعریف سازشی: آسیب دیدگی های رفتار سازشی به عنوان محدودیت معنی دارد و توانایی شخص جهت کسب معیارهای پختگی، یادگیری، استقلال شخصی و مسئولیت پذیری شخصی که از سایر افراد یک سطح سنی و گروه فرهنگی مقایسه مورد انتظار خواهد بود، تعریف شده است. رفتار سازشی یک شخص توانایی سازگاری یا غلبه بر تقاضاهای محیطی می تواند از خفیف یا شدیداً عمیق توصیف شود. گروسمن (1983) تفاوت بین هوش و رفتار سازش را ترسیم کرده است. از نظر او رفتار سازشی به مراقبت هایی که افراد از خودشان و دیگران در طی زندگی روزمره به عمل می آورند گفته می شود تا توانایی هوش انتزاعی مقیاس های رفتار سازشی عموماً یک فرد را در قالب هنجارهای ثابت (از لحاظ سنی و فرهنگی) که در جنبه های مراقبت از نیازهای شخصی، نشان دادن صلاحیت های اجتماعی و اجتناب از رفتارهای دشوار خلاصه می شود، مقایسه می کند (گروسمن، 1983 به نقل از شریفی درآمدی، 1381، ص105).

دوره تحول، در تعریف (AAMR) دوره تحول به عنوان دوره زمانی بین تولد تا هجدهمین سال بعد از تولد تعریف شده است (گروسمن، 1983). دلیل این امر، تشخیص کم توانی هوشیاز سایر شرایطی است که تا بزرگسالی نمی تواند علت یا منبع کم توانی هوشیباشد، از قبیل آسیب دیدگی یا جراحت ها و شکستگی سر و فرسودگی (شریفی درآمدی، 1381). مزیت دیدگاهAAMR این است که به جای تعیین درجه کم توان هوشیشخص براساس سطح کارکردی و انطباقی، درجه حمایت لازم را برای کارکرد ویژگی تعیین می کند (کاپلان سادوک، 1993 به نقل از پورافکاری، 1382).

American Assoctuon On Mental Retadstion6.

دانلود کنید!