مبانی و پیشینه نظری بزهکاری نوجوانان

دسته: مبانی و پیشینه نظری

فرمت فایل: docx

حجم فایل: 36 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 21

دانلود کنید!

  • مبانی و پیشینه نظری بزهکاری نوجوانان
  • مبانی و پیشینه نظری بزهکاری نوجوانان

مبانی و پیشینه نظری

بزهکاری نوجوانان

در 21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع: انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع بزهکاری نوجوانان

مفاهیم بزهکاری

تعریف بزه

در لغت نامه دهخدا، معنای لغوی واژه بزه (تلفظ درست بَزَه) کار زشت، بد و پلید است (42). در فرهنگ عمید ((بزه)) جرم، خطا و گناه معنی شده است (43).

بزهکاری [1]

اساسا بزهکاری یک واژه روان شناسی نیست بلکه یک مفهوم حقوقی است (5). بزهکاری، اقدام به عملی است که بر خلاف موازین، مقررات و قوانین جامعه بوده است و انجام آن موجب پیگرد قانونی شود و کسانی که مرتکب چنین اعمالی گردند را مجرم و بزهکار گویند (8). هربرت بلومر عقیده دارد هر عملی که انسان آگاهانه و بنابر اختیار و اراده انجام دهد و به عبارتی بتواند آن را به میل انجام دهد و در ضمن با قوانین یک سازمان اجتماعی مخالفت داشته باشد جرم [2] تلقی می شود. حال اگر جرم در محدوده سن کودکی تا نوجوانی رخ دهد، بزهکاری نام دارد (8). بزهکاری به طور کلی به رفتارهای قانون شکنانه نوجوانان اطلاق می شود. (44). شومیکر [3] رفتار انحرافی جوانانی که به سن قانونی نرسیده اند را بزهکاری می نامد و جوانان مرتکب این رفتار ها را بزهکار می خواند. وی دوره جوانی را به دو بخش نوباوه و نوجوان تقسیم می کند که عمده نوجوانان در دبیرستان ها جای دارند (44).

2 – 4 – 3 بزهکار [4]

بزهکار به فردی گفته می شود که در سنین نوجوانی (فردی که هنوز به سن قانونی نرسیده است) مرتکب عملی شده که قانون برای آن مجازات تعیین کرده باشد …

[1] Delinquency

[2] Crime

[3] Shoemaker

[4] Delinquente

1. نجفی توانا، علی (1382). بزهکاری اطفال و نوجوانان. تهران: انتشارات راه تربیت.

2. غفوری غروی، سید حسن (1359). انگیزه شناسی جنایی کودکان – درباره بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

3. عباچی، مریم (1380). حقوق کیفری اطفال. تهران: انتشارات مجمع علمی و فرهنگی مجد.

4. دانش، تاج زمان (1385)، طفل بزهکار کیست؟ روش اصلاح و تربیت او چیست؟ ، تهران: انتشارات کیهان.

5. محمود نژاد، خاتون (1380). مقایسه جو روانی خانواده نوجوانان عادی و بزهکار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا. دانشکده پرستاری و مامایی.

6. راهب، غنچه (1380-1379). بررسی عوامل خانوادگی موثر در گرایش نوجوانان دختر ساکن شهر تهران به بزهکاری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.

7. پویا، رحیم (1384). مقایسه عملکرد خانواده­های دختران نوجوان بزهکار و غیر بزهکار، پایان نامه کار شناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.

8. جوانمرد، کرم الله (1390). پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و بزهکاری نوجوانان، تهران: انتشارات جامعه شناسان.

  1. Phillips , J C & Kelly , D H (2009). ‘ School failure and delinquency which causes which Criminology , Vol. 17 , Issue 2 , pp: 194 – 207.

3. Patterson , I (2000). ‘ Exploring the linkes between leisure boredom use among youth and urban area of Australia ‘. Journal of Park and Rereaction Administation , vol. 18 , No. 3 , pp: 53 – 75.

4. Iso – Ahola , S. E & Crowley , E. D (1991). ‘ Adolescent substance abuse and leisure boredom ‘ , Journal of leisure , Vol. 24 , pp: 260 – 271.

5. Brownfield , D & Thampson , k (2005). ‘ Self – concept and delinquency The effects of reflected appraisals by parent and peers ‘ , Western Criminology Review , 6 (1) ,pp: 22 – 29.

6. Heimer , K & Matsueda R (1994). ‘ Role- taking , role commitment and delinquency: A theory of differential social control. ‘ American Sociological Review , Vol. 59, pp: 365 – 390.

7. Agnew , R & Peterson , D. M (1989). ‘ Leisure and Delinquency ‘ , Social Problems , Vol 36 , No. 4. pp: 332 – 350.

8. Bergman , M. M & Scott , J (2001). ‘ Young Adolescents Well – Being and Health – Risk Behavior: Gender and Socioeconomic Differences ‘. Journal of Adolescence , 24.

دانلود کنید!